Valitsin kirjaksi Räisäsen ja Rothin kirjan Hankalat tyypit työelämässä, koska koin, että sellaisiin tulee väkisinkin työuran aikana kohdattua.

Kirjassa esiteltiin millaisia ovat hankalat käytökset, johon tulee aina puuttua, tällaisia esimerkiksi ovat aggressiot, työuupumus, masennus, psykoottiset häiriöt ja alkoholi- sekä huumeongelmat. Sitten kirjassa on esitelty hankalat käytökset, johon tulee puuttua tarvittaessa, tällaisia ovat mm. huomionhakuisuus, perfektionismi, narsisti, riippuvainen, epäsosiaalisuus ja passiivis-agressiivinen. Sitten on esitelty vielä tilanteita, jotka voivat työelämässä koetella sietokykyä, tällaisia ovat mm.eri arvot ja kulttuurit, temperamenti erot. sukupuolten väliset kiistat ja untuvikko vastaan vanha kotka -tilanteet.

 

Jokainen käytösongelma on esitelty kirjassa tarkkaan. Minkälaista se on, miten sen voi tunnistaa, mitä tulisi tehdä, jos tällaista huomaa ja, kuinka tällaisia asioita voisi ennaltaehkäistä. Kirjassa on kirjoitettu hyvin selkokielellä ja oireet sekä ohjeet on kirjoitettu hyvin käytännönläheisesti. Kirjasta saa paljon tietoa eri "ongelmista" ja sen avulla voi saada tietoa, kuinka asioihin voisi työpaikalla puuttua ja milloin tulisi puuttua. Kirjassa on siis paljon myös neuvoja ja vinkkjeä työtekijöille. Myös johtajan työlle ja johtajan puuttumiselle on annettu kirjassa ohjeita. Kirjan lopussa on koottu myös selviytymiskeinoja työntekijällä, kuinka selvitä hankalan työtoverin kanssa jne.

 

Eniten kirjasta itselleni nousi esille se, kun kirjassa puhuttiin siitä, kuinka paljon hankalat tyypit vaikuttavat työviihtyvyyteen ja lisäävät työuupusta, sairaslomia ja jopa ennenaikaisia eläkkeitä. Kirjassa puhuttiin myös paljon siitä, kuinka omat tunteet sumentavat ajattelukyvyn. Kun jotain ihmistä pitää hankalana, sitä ei osaa ajatella muulla tavalla ja viha ja muut negatiiviset tunteet ohjaavat omaa toimintaa. Pitäisi pysähtyä miettimään asioita ja pyrkiä selvittämään asiat muulla tavalla kuin lakaisemalla maton alle tai puhumalla pahaa selän takana. Usein työtoveri ei itsessään ole hankala vaan hänen tekonsa tekevät hänestä hankalan. Hyvin usein ihmiset lukitsevat käsityksensä ihmisestä ja siitä ei päästä eroon, vaikka käsitys olisikin väärä. Pitäisi lukitesemisen sijaan pyrkiä ymmärtämään hankalan työtoverin käytöksen takana vaikuttavia tekijöitä. Työelämän hankalimmat tilanteet koetaan yleensä silloin, kun toisille annetaan palautetta, huomautuksia, varoituksia tai irtisanomistilanteissa.

 

Lopuksi vielä työpaikan ihmissuhteita tukevia lainalaisuuksia

- työpaikalla ei tarvitse rakastaa toista, mutta toimeen on tultava, hankalien ihmistenkin kanssa

- hankalat työtoverit ja tilanteet on helpompi kestää, kun myöntää tosiasian, että työpaikan ihmissuhteilta ei voi odottaa samaa kuin ykstyiselämän ihmissuhteilta

- esimiehen jaksamisen ja menestymisen edellytys on, että hän oivaltaa valinneensa yksinäisyyden. Esimiehen tulee olla käytettävissä ja kyllin lähellä, mutta myös riittävän riippumaton, jotta hän kykenee kantamaan työyhteisön ilmapiirissä esiintyvät paineet

- esimies on se, jonka tulee puuttua hankalaan käyttäytymiseen

- työelämässä menestyävät parhaiten ne, jotka välttävät jatkuvaa kritisointia ja pahan puhumista

- kohtaamme erilaisia ihmisiä, joiden kanssa ajatukset eivät mene yhteen. Tulisi opetella kuuntelemaan lähtemättä heti puolustuskannalle.

- työelämässä on aina järkevämpää kasvattaa myös omaa sietokykyään kuin yrittää muuttaa toista hankalaa ihmistä.

 

Onko teillä kokemuksia hankalista työtovereista ja, jos on niin millaisia?

 

-Reija