Käsittelimme esikoulun ja koulun välistä yhteistyötä kouluun siirtymisen näkökulmasta. Demo oli alkukasvatuksen sivuainetta opiskeleville melko pitkälti kertausta. 

Yhteistyö on alunperin lähtenyt liikkeelle Fröbelin ajatuksista luoda jatkumo esikoulun ja koulun välille. 1990-luvulla näitä ajatuksia tuotiin uudestaan keskusteluun, ja lähdettiin myös enenevässä määrin toteuttamaan. 

Yhteistyö esikoulun ja koulun välillä on hyvin vaihtelevaa. Joissakin paikoissa yhteistyötä toteutetaan viikoittain, joissakin pari kertaa vuodessa. Demon aikana esitetyistä esimerkeistä kävi kuitenkin ilmi, että säännöllinen, esimerkiksi kerran viikossa tehtävä yhteistyö, saa aikaan positiivisia kokemuksia. Lapset eivät koe koulumaailmaa vieraaksi ja pelottavaksi, he saavat ystäviä koulun puolelta ja myös opettaja pääsee tutustumaan lapsiin jo ennen koulun alkamista. Toteuttamiskelpoinen esimerkki yhteistyöstä oli mielestäni molemminpuoliset vierailut sekä kummioppilastoiminta jo esikoulusta lähtien. 

Usein yhteistyö toimii parhaiten silloin, kun esikoulu toimii koulun kanssa samoissa tiloissa. Pitkä välimatka päiväkodin ja koulun välillä hankaloittaa yhteistyötä. Yhteistyötä voi olla hankala toteuttaa myös silloin, jos eskarilaiset hajaantuvat moneen eri kouluun. Myös yhteistä aikaa voi olla vaikea löytää. 

Molemminpuolisen vierailun lisäksi demolla käsiteltiin myös opetussuunnitelma- ja tiedonsiirtoyhteistyötä. Ajatuksia opetuksen toteuttamisesta olisi hyvä jakaa puolin ja toisin, jotta voitaisiin luoda selkeä, lasten edun mukainen jatkumo esikoulusta kouluun. Tiedonsiirrosta lastentarhanopettajalla ja luokanopettajalla voi olla hyvinkin erilaiset toiveet ja käsitykset. Lastentarhanopettaja haluaisi ehkä kertoa lapsista enemmän kuin on tarpeen, ja luokanopettaja taas ei välttämättä haluaisi minkäänlaisia ennakkokäsityksiä lapsista. Tähän löysimme hyvän kompromissiratkaisun: luokanopettaja saa rauhassa tutustua lapsiin pari ensimmäistä kouluviikkoa ja näin luoda oman käsityksensä lapsista. Vasta parin ensimmäisen viikon jälkeen pidetään tiedonsiirtopalaveri lastentarhanopettajan kanssa. 

Luokanopettajan ja lastentarhanopettajan näkemyserot saattavat joskus hankaloittaa yhteistyötä. Nämä näkemyserot johtuvat osittain koulutuksesta, mutta myös päiväkodin ja koulun erilaisesta yhteiskunnallisesta tehtävästä sekä vaatimuksista.

Itselläni ei ole juurikaan kokemuksia esikoulun ja koulun välisestä yhteistyöstä, tai ainakaan toimivasta sellaisesta. Minkälaisia kokemuksia, ajatuksia tai toiveita teillä on tulevina eskariopettajina yhteistyön suhteen?

- Karoliina