Eli tämä demo oli meidän ryhmämme pohjustama ja aiheena oli arviointi, palaute ja toiminnan kehittäminen.

Meidän mielestämme arviointi sisältää palautteen ja niiden avulla toimintaa voidaan kehittää.

Arviointi:

-liittyy aina toiminnalle asetetut tavoitteet

- vaatii halun kehittyä

- tulee erottaa arvostelusta

- luottamus ja vuorovaikutus ovat keskeisiä

- arviointia on muiden antama arviointi sekä itsearviointi

 

Palaute:

- tärkeää palautteen vastaanottamisen ja antamisen asiallisuus

- perusteluiden vaatiminen ja antaminen

- palaute kohdistuu suorituksiin, ei ihmisiin

- hampurilaismallin käyttäminen

- palautteita on erilaisia: arvostava, rakentava, hiljainen palaute

- palautetta voi saada työkaverit, johtaja, vanhemmat, lapset ja itse

 

Arvioinnista ja palautteesta tuli demolla jonkun verran keskustelua ja esille nousi vahvasti palautteen antamisen ja vastaanottamisen vaikeus ja rakentavan palautteen tärkeys!! Monilla oli kokemuksia sekä huonosta että hyvästä palautteesta. Huonoksi koettiin "ihan hyvä ja ihan ok" - palaute ilman kunnollisia perusteluja. Kerroimme demolla myös hieman kehityskeskustelusta ja osa kertoi siihen liittyviä kokemuksiaan, osa oli hyviä kokemuksia ja toiset taas olivat kokeneet pakkopullaksi ja turhaksi. Tässäkin esille tuli se, kuinka johtaja ottaa kehityskeskustelun --> pitääkö tärkeänä vai ei, se vaikutti myös työntekijän suhtautumiseen.

Itse en ole ollut kehityskeskusteluissa, mutta tuntuu, että sellainen olisi hyvä työpaikalla silloin tällöin pitää, jotta saisi oman äänensä kuuluviin. Omat kokemukset palautteen antamisesta toiselle ovat pääosin hyviä, aluksi oli vaikea antaa rakentavaa palautetta, mutta siihenkin oppii. Olen itse saanut sekä hyvää että huonoa palautetta harjoitteluissa ja itsekin koen rakentavan palautteen ja hampurilaismallin varsin hyvänä palautteen antamisen muotona. Huonoakin palautetta olen saanut ja silloin se on ollut ilman kunnon perusteluja ja kriittisiä kommentteja toiminnasta on ollut hyvin vähän. Itse olen mielestäni aina osannut ottaa palautetta hyvin vastaan ja olen kokenut rakentavan palautteen pelkästään positiivisena asiana, sillä silloin tietää missä on onnistunut ja missä tulisi parantaa. Tärkeää olisi myös muistaa, ettei kriittiseenkään ja vikoja etsivään palautteeseen kuole - palaute saatu, otat siitä mitä itse haluat ja kehität toimintaa, mutta on aivan turhaa masentua, jolloin toiminnan laatu ainakin heikkenee!

Mitäs ajatuksia muilla ryhmätyön tehneillä?

-Reija