Tärkeää hyvän ja toimivan työyhteisön kannalta: 

- selkeä organisaation perustehtävä

- työntekoa tukeva organisaatio

- selkeät toiden järjestelyt

- yhteiset pelisäännöt

- avoin vuorovaikutus

- toiminnan jatkuva arviointi

- työntekoa palveleva johtaminen

- hyvät "alaistaidot"

 

Luennossa oli hyvin jäsennelty hyvän työyhteisön edellytykset. Nää mainitut asiat on ihan perusasioita, jotka täytyy olla kunnossa, että varsinainen työ sujuu. Kaikki on tärkeitä, mutta mulla näistä ainaki nousee toi vuorovaikutus sellasena painavana asiana. Siitä on puhuttu muillaki kursseilla. Avoin vuorovaikutus työyhteisössä on sellanen asia minkä huomaa heti ulkopuolinenkin (esim. sijainen) työyhteisöstä. Ulkopuolisenkin on huomattavasti helpompi tulla sellaseen työyhteisöön, jossa perusasiat on kunnolla ja asioista pystytään keskustelemaan. Itse asiassa ainakin päiväkodin työyhteisöstä ulkopuolisena sijaisena tai harjottelijana huomaa heti, että toimiiko homma vai ei. Hyvään työyhteisöön uudet työntekijät otetaan hyvin vastaan ja siellä vallitsee sellanen avoin ilmapiiri.

Mulla tuli tänne näköjään ihan puhekielistä tekstiä, joten saa jatkaa samalla vapaalla tyylillä! :)

- Karoliina